Grundlæggeren af Onlineprinters, Walter Meyer, står egentlig ikke længere til rådighed for forespørgsler fra medierne. Men han gør en undtagelse for et interview til vores magasin i forbindelse med sit 15-års firmajubilæum. Han fortæller, hvordan han trin for trin har opbygget virksomheden, som i dag er blandt top 3 inden for onlinetrykkerier i Europa, skaber en omsætning på 200 millioner euro og leverer til over en million kunder.
Fra den daglige operative forretning har Walter Meyer trukket sig tilbage for over et år siden. Som selskabsdeltager af Onlineprinters-gruppen er han i dag medlem af virksomhedens rådgivende udvalg og giver impulser vedrørende e-commerce-virksomhedens strategi og orientering. For kort tid siden flyttede han fra sit personlige kontor i virksomhedens gamle administrationsbygning. Det gjorde han først og fremmest, fordi der mangler plads til trods for flytningen til det nye, moderne hovedsæde, som virksomheden flyttede ind i sidste år – Onlineprinters vokser stadig.
Succes med e-commerce i en presset branche
Da han den 26. april 2019, det var en fredag, møder op til interviewet om eftermiddagen, kommer han på vej til mødelokalet forbi sit tidligere kontor. Døren er lukket, derfor banker han på, inden han åbner den for derefter forbløffet at konstatere: „Alt er stadig, som det var dengang. I 25 år var det mit kontor.“ Det lyder næsten en smule vemodigt.
Tilbage til skolebænken efter uddannelsen
Her i kontorafdelingen af „Fabrik 1“ begynder historien om Onlineprinters. På et kontor – som var „strengt adskilt fra farens virksomhed“, som Walter Meyer fremhæver – lancerede han i 2004 en onlineshop for det tyske marked under domænet www.diedruckerei.de. I den forbindelse grundlagde han et separat firma og fik lokalerne og lidt startkapital fra sin far, Erwin Meyer.
Fabrik 1 hos Onlineprinters var oprindeligt den bygning, som faren Erwin Meyer i 1992 fik bygget til virksomheden „Druckerei und Verlag E. Meyer GmbH“, da lokalerne i bymidten i Neustadt an der Aisch blev for små. Der havde den uddannede typegraf allerede i 1984 grundlagt et trykkerifirma, som Walter Meyer blev introduceret til allerede som ung. Som elev stod han dengang ved maskinerne i trykkeriet.
Efter folkeskolen var det derfor nærliggende, at han skulle tage en uddannelse, der havde noget med tryk at gøre. Han valgte uddannelsen som offsettrykker, selv om han egentlig var mere interesseret i salg. Men det område stod hans ældre bror allerede for. „Desuden“, indrømmer han, mens han griner, „var mine karakterer dengang simpelthen for dårlige“. Uddannelsen tog Walter Meyer i et trykkeri i Nürnberg, som producerede store trykordrer for farens virksomhed. Da han forkortede sin lære, kommenterede hans chef dette i eksamensbeviset med, at han gjorde det efter eget ønske for at beskæftige sig med „større opgaver“. Og rent faktisk var det Walter Meyers plan at vende tilbage til skolebænken. Han ville tage studentereksamen.
Byggeprojekt blev prioriteret
Men allerede efter tre måneder stod det klart, at denne plan ikke ville blive til noget. For efter skolen stod der ikke lektier på programmet, men arbejde i trykkeriet. Dengang blev der drøftet købet af et andet trykkeri – Walter Meyers tidligere uddannelsesfirma –, som dog ikke blev til noget. Også et nyt forsøg på at tage studentereksamen slog fejl pga. mangel på tid, fordi trykkeriet og forlaget Druckerei und Verlag E. Meyer GmbH blev grundlagt dengang. Det var i 1991. Walter Meyer fik så også posten som administrerende direktør.
Så begyndte byggeprojektet på området af det, der i dag er „Fabrik 1“. Købet af grunden, byggeriet samt anskaffelsen af trykmaskiner var en stor investering for familievirksomheden. Nu blev der fokuseret på udnyttelsen af maskinerne. Ordrerne hentede de to Meyer-brødre hjem sammen med en salgsmedarbejder. Da den ældre bror døde i en trafikulykke i 1994, blev der lagt endnu mere ansvar på Walter Meyers skuldre. „Jeg vågnede ofte om natten, badet i sved“, fortæller Walter Meyer. I år 2000 havde trykkeriet allerede ansat 40 medarbejdere. At miste en af de store kunder, ville have været en eksistentiel trussel for trykkeriet.
For at udnytte maskinerne trykkede firmaet ikke kun reklame- og marketingdokumenter, men solgte også maskinkapacitet på timebasis. Især forretningsområdet, hvor man arbejder på vegne af andre trykkerier, blev med tiden økonomisk set stadig mindre attraktiv. „En af disse kunder halverede først timesatserne, og derefter skulle vi også selv stå for omkostningerne for farve“, husker Walter Meyer tilbage, og man kan mærke, at han stadig ærgrer sig over det. Dertil kom udfordringen om at udnytte maskinerne mest muligt, men ikke at overbelaste dem. „En gang imellem var der nogle kundeordrer, der måtte vente“, fortæller Walter Meyer, som allerede dengang var klar over, at der var grund til bekymring for virksomhedens fremtid. Digitaliseringen var allerede begyndt at presse trykbranchen. Mange trykkerier måtte lukke. En trend, som fortsætter den dag i dag, selvom omsætningen inden for de seneste år ikke er gået væsentligt ned.
Starten med e-commerce
En af de kunder, som også købte trykvolumen hos trykkeriet, arbejdede allerede dengang med puljetrykmetoden. Der blev samlet forskellige kundeordrer på en trykplade, som så blev trykt samlet. På den måde sparede man ikke kun tid, men fik også nedsat produktionsomkostningerne væsentligt. Princippet fungerede, og Walter Meyer fik idéen om at bruge internettet som salgskanal. Han overdragede opgaven om at sætte en onlineshop op til et webbureau og solgte kort tid efter tryksager via internettet. De første medarbejdere til onlineområdet blev ansat. De var ansvarlige for udviklingen af et workflow og for automatiseringen af processerne. Walter Meyer fokuserede især på priskalkulationen og på at optage flere produkter i shoppen.
Printmailing blev gennembruddet
Mens mange andre trykkerier betragtede internettet som fjende, fordi reklamebudgetter gik fra print til onlinereklamer, blev nettet for Walter Meyers trykkeri til en rigtig god ven: Døgnet rundt havde shoppen mulighed for at indsamle ordrer fra hele Tyskland, endda i weekenderne. Men selv på internettet er der ingen forretning, der fungerer uden reklamer. Allerede dengang fandtes der onlinesøgemaskiner, men de spillede endnu ikke så vigtig en rolle som reklamemedie som i dag. Så hvad var mere nærliggende for et trykkeri end en printmailing til potentielle kunder? Et postkort til 5.000 modtagere førte til gennembruddet og sørgede for den første store ordrevolumen via onlineshoppen. Det afgørende argument dengang var den lave pris, som kunne udføres ved hjælp af den effektive puljetrykmetode. Denne metode gjorde det for første gang muligt også at kunne tilbyde små oplag til en billig pris.
Onlineshopsystemer var i starten ikke så komfortable som i dag. Dengang skulle f.eks. fakturaerne skrives enkeltvis om aftenen. Først senere blev faktureringen foretaget direkte via onlineshoppens software. Forskelligt fra den almindelige trykbranche var der nu ikke længere nogen betalingsfrist, tværtimod skulle kunderne betale på forhånd, og først derefter blev processen sat i gang.
I starten kunne kunderne kun bestille trykklassikere via shoppen. Allerede i 2005 blev dog også hæfter og magasiner optaget i onlineshoppen. Både dengang og i dag bidrager de i afgørende grad til omsætningen. Man kan stadig mærke glæden over den succesfulde introduktion af hæfter og magasiner hos Walter Meyer: „Når en salgsmedarbejder tidligere fik en ordre med hæfter eller magasiner hjem, blev der holdt fest! Men pludselig kunne vi også skaffe dette vigtige produkt via internettet“, fortæller han fuld af glæde.
Virksomheden voksede med hvert udviklingstrin, og der kom også hurtigt ordrer fra udlandet. Det krævede en videreudvikling af mærket, fordi den tyske shopbetegnelse „diedruckerei.de“ ikke fungerede i ikke-tysksproget lande. I dag kender kunderne i udlandet virksomheden derfor under mærket Onlineprinters. Lanceringen af en engelsksproget webshop i 2009 og landeshops i Frankrig og Spanien i 2011 markerede flere vigtige milepæle i virksomhedens historie. Internationaliseringen med landeshops fortsætter stadig og sørger for nyt kundepotentiale. I dag ligger omsætningen, som Onlineprinters-gruppen skaber med shops i udlandet, på 75 procent.
Internationaliseringen kostede lærepenge
„Her trykker Europa“ stod der dengang som slogan øverst på hjemmesiden. Og rent faktisk var det næsten fra starten af, at kunder fra forskellige europæiske lande bestilte tryksager hos diedruckerei.de, senere så via den engelsksprogede onlineshop med et .com-domæne. Kort tid efter satsede Walter Meyer helt bevidst på internationaliseringen for også at udnytte maskinerne bedst muligt på helligdage og for at kunne imødegå mulige økonomiske kriser i de enkelte lande. Fra 2010 fulgte der flere landeshops. At drive forretning med kunder i andre lande kan for mange virksomheder føre til en hel del problemer. Onlineprinters var ingen undtagelse.
Idrætssponsorater gav rækkevidde
Men først lå fokus på at opbygge det tyske mærke diedruckerei.de. I 2008 startede virksomheden mere eller mindre tilfældigt med sportsreklamer. Walter Meyer bookede bandereklamer i en UEFA Cup-kamp og var imponeret over, hvor langt de nåede ud. „Den næste dag var der rigtig mange, der fortalte mig, at de havde set vores reklamer på tv. Dengang var bandereklamer også lidt noget andet end i dag, hvor det er blevet ret uoverskueligt.“ En lignende mulighed gav et tilbud med kort varsel om reklamer til boksning. Fordi han fik tilbudt nogle gode vilkår for bandereklamer til en Klitschko-boksekamp, slog han til og fik også succes her.
Udmærkelser tiltrak investorer
Takket være udmærkelser som f.eks. European Business Award i 2011 blev også internationale private equity-firmaer samt store medievirksomheder opmærksomme på den tyske virksomhed. „Mediehusene ville have 100 procent af virksomheden, men det ønskede jeg ikke, fordi jeg stadig ville være med til at udvikle“, siger Walter Meyer. Desuden tilbød de noget, som virksomheden ikke havde brug for, nemlig working capital. „Vi var i den komfortable situation, at vi for det meste havde tilstrækkelig likviditet, fordi vores kunder betalte på forhånd.“ Men der blev afholdt samtaler med alle interessenter.
Til sidst var det en investor fra USA, der i 2013 fik tilsagnet efter lange forhandlinger. I fællesskab blev der lanceret yderligere landeshops og etableret nye strukturer, som fik virksomheden til at vokse fortsat. Med dr. Michael Fries fik Walter Meyer fra 2014 en anden direktør ved sin side, som medbragte den nødvendige management- og brancheerfaring
En virksomhedsgruppe efter 15 år
I 2016 bragte en ny medindehaver „tålmodig“ kapital ind i virksomheden. Også endnu en „operativ“ investor kom med om bord. Walter Meyer udnyttede disse forandringer til at trække sig tilbage fra den daglige operative forretning, men fortsatte som selskabsdeltager for at føre virksomheden frem på sin vej til at blive en virksomhedsgruppe. I den samme tid blev det britiske onlinetrykkeri Solopress og den markedsførende skandinaviske virksomhed LaserTryk købt kort efter hinanden – to selskaber, som er blevet integreret med succes, og som fejrer jubilæum i år lige som Onlineprinters: LaserTryk bliver 20 år, Solopress 15 år. Onlineprinters-gruppen har i dag af en tremandsledelse bestående af CEO dr. Michael Fries, CFO Dirk A. Müller og CCO Christian Würst.
Fra shop til platform
Walter Meyer har takket være en e-commerce-forretningsmodel fremtidssikret en produktionsorienteret virksomhed og har samtidig præget onlinetrykbranchen i væsentlig grad. I dag er Onlineprinters blandt top 3 inden for onlinetrykkerier i Europa, driver et hav af landeshops i virksomhedsgruppen og leverer til over en million kunder i 30 lande. Der arbejder 1.500 medarbejdere i Onlineprinters-gruppen, som i fællesskab fremstiller op til 10.000 ordrer om dagen.
I dag udvikler virksomheden sig til en platform, hvor kunderne ikke kun kan købe klassiske trykprodukter, men også reklameartikler og tekstiler.
Tips til iværksættere og selvstændige
„Mit bedste tip er altid at holde øje med omkostningerne og under ingen omstændigheder at stifte for meget gæld. Hvis det ikke går, som man havde forestillet sig det, er det altid bedre at trække en streg i sandet på et tidspunkt ved at prøve noget nyt eller endda finder et fast arbejde.“
Billedkilden: Onlineprinters GmbH