Postkort er ideelle til privat og forretningsmæssig kommunikation samt til direkte markedsføring. Der er dog et par ting, du skal overveje, når du designer bagsiden. Med vores gratis skabeloner som PDF-filer og InDesign-dokumenter til DIN A6 og DIN long er du på den sikre side.
Postkort har eksisteret i mere end 150 år. På trods af dets fremskredne alder og mange digitale alternativer spiller dette medie stadig en stor rolle i dag, også i markedsføring (se: “Postkort: Udvikling og rolle i markedsføring“). Med vores gratis postkortskabeloner kan du nemt designe dine egne eksemplarer – uanset om det er en invitation eller et lykønskningskort til privat brug eller som et salgsfremmende værktøj for din virksomhed.
Indholdsfortegnelse
- Marketing postkort
- Postkortskabeloner til bagside
- Design dine egne postkort online
- Papiranbefalinger
Postkort i markedsføring
Det, der er håndgribeligt med hænderne, har en helt anden effekt end tekster og (bevægelige) billeder på en skærm. Nøgleord: Haptik. Udover oplevelsen af bogstaveligt talt at “røre ved”, har postkort andre fordele sammenlignet med digitale medier:
De kan bruges til et andet formål – også selvom det kun er til dekoration. På den måde forbliver reklamebudskaberne ikke kun i hukommelsen, men ideelt set også i synsfeltet.
Derudover har postkort en højere værdi, virker mere eksklusive og mere troværdige og kræver, i modsætning til annoncering via e-mail, ingen opt-in.
Og det er så mange forskellige måder, du kan bruge postkort i markedsføring:
Kort som mailing
Mange tænker automatisk på e-mailmarkedsføring, når de tænker på mailing. Men dette instrument stammer helt tilbage fra før den digitale tidsalder og blev oprindeligt kaldt et reklamebrev. Med fremkomsten af digitale mailingmuligheder blev det sat lidt på sidelinjen.
I mellemtiden er indbakkerne på e-mailkonti overfyldte, mens postkassen derhjemme ofte forbliver tom. Ægte post bliver derfor noget særligt. Med et attraktivt designet postkort kan du derfor nemt skabe opmærksomhed. Anledninger er der nok af.
- Påmindelse: Mind dine kunder om vigtige branchedatoer eller sæsonstart.
- Meddelelse: Er der kommet nye varer? Åbner du en ny filial? Er dit serviceteam ved at vokse? Alle grunde til at informere dine kunder via postkort.
- Voucher/kuponer: Send et postkort som en voucher til at afgive en ordre eller til at få rabat på det næste køb. Du behøver ikke nødvendigvis have en særlig anledning til dette, men det kan f.eks. være et firmajubilæum eller en længere kampagne.
- Hilsener til højtider: Primært til jul, men også til andre højtider, kan et kort bruges til at udtrykke de bedste hilsner.Indsatsen for at sende postkort er lavere, end du tror.
Postkort til individuel kundetilgang
I virksomheder med kun få kunder, eller når du henvender dig til premiumkunder, kan du også henvende dig individuelt til din kundekreds.
-
- Fødselsdagskort: Ønsk dine kunder tillykke med deres fødselsdag med en personlig hilsen.
- Tillykke: Brug andre begivenheder som anledning til et postkort: bryllup, pensionering og jubilæum, for eksempel.
- Invitation: Inviter udvalgte kunder til en åben dag eller en intern udstilling. Invitationen kan så fungere som indgangsbillet og/eller kvittering på samme tid.
- Takkekort: Bare sig tak – for mange års kundeloyalitet eller genkendelig støtte i svære tider. Sådan et takkekort bliver som regel godt modtaget.
Kort til visning
Tilgangen er bredt funderet, men alligevel er spildet relativt lavt her. For det er kun dem, der virkelig er interesserede, der tager et kort.
-
-
- Freecards: Disse kort fås gratis på restauranter, men også på andre offentlige steder som f.eks. universiteter. De har et adressefelt og kan derfor sendes med posten. Men de skifter ofte også hænder ved at blive afleveret personligt. Det betyder, at freecards ofte passerer gennem flere hænder, hvilket øger reklameeffekten. Forudsætningen for dette er dog et attraktivt billedmotiv eller et vittigt ordsprog.
- Reklamekort: Reklamer kan efter aftale hænges op på forskellige interessepunkter, f.eks. for sportsmüslibarer i fitnesscentret og for hundetræning hos dyrlægen. Du kan også reklamere for individuelle produkter eller tjenester i din egen butik på denne måde. Jo mere originalt, jo større er sandsynligheden for, at kunderne tager imod kortet.
-
Postkort, der tilbyder en ekstra fordel, er særligt succesfulde: som en kupon til en produktprøve, som et bonuskort, som en rabatkupon eller simpelthen med en forståelig vejbeskrivelse til butikken.
Postkortskabeloner til design af bagsiden
Standardstørrelsen på et postkort er A6 (14,8 cm langt og 10,5 cm bredt). Det gør det til det mest omkostningseffektive format og særligt velegnet til mailingkampagner. De fleste postkort bliver også trykt og sendt i denne størrelse.
Teoretisk set er mange andre størrelser også mulige: rektangulære med smarte dimensioner, firkantede, runde eller en helt anden form. Sådanne formater tiltrækker endnu mere opmærksomhed, men er også forbundet med højere omkostninger.
Vi har samlet postkortskabeloner i følgende formater til dig:
-
-
- A6: 14,8 cm lang og 10,5 cm bred
- Langt format: 21,0 cm lang og 10,5 cm bred
-
Postkortskabeloner
Postkortskabeloner i DIN A6-format
Som skabelon har vi skabt to forskellige layoutvarianter (med fire linjer samt med tre linjer og en sænket), som du kan bruge til dine individuelle postkortdesign.
Templates til gratis download: Postkort i A6
Template back i A6-format – variant 1
Template bagside i A6-format – variant 2
Template bagside i A6-format – variant 1 og 2 i én fil.
Linjer til modtagerens navn
Linjer til modtagerens navn, adresse, land og en pladsholder til frimærket – det er de grundlæggende elementer, der udgør bagsiden af et postkort. I A6-format fylder disse oplysninger næsten halvdelen af hele postkortet.
Derudover er der frankerings- og kodningszoner. Frankeringszonen er der, hvor frankeringsstemplet er placeret. I kodningszonen anbringes den orangerøde kode, som hjælper med at sortere og videresende postkortene maskinelt. Kodningszonen bliver ofte glemt, men den optager de nederste 1,5 cm af et postkort.
Layoutskabelon 1
Fire linjer, hver med 10 mm mellemrum:
Layoutskabelon 2
Tre linjer med 10 mm mellemrum hver inklusive sænket fjerde linje:
Postkortskabeloner i langt format
Det lange format giver betydeligt mere plads end A6. Igen finder du et layout med fire linjer samt et med tre og et sænket.
Templates til download: Postkort i langt format
Template tilbage i DIN lang – variant 1
Template back side in DIN long – variant 2
Template bagside i DIN lang – variant 1 og 2 i én fil.
På lange postkort optager modtagerens navn, adresse, land og frimærke kun en tredjedel af den tilgængelige plads. Men også her er kodning og frankering påkrævet. Hvis bagsiden skal bruges som designplads og forsynes med tekst, logo og andre grafiske elementer, bør vigtige elementer ikke placeres i hverken frankerings- eller kodningszonen.
Layoutskabelon 1
Fire linjer, hver med 10 mm afstand:
Layoutskabelon 2
Tre linjer med 10 mm mellemrum hver inklusive sænket fjerde linje:
Design dine egne postkort online
Du har en idé, men designet af dit eget reklame- eller lykønskningskort er stadig lidt af en udfordring. Design dine postkort nemt med vores online design editor.
Du bliver guidet trin for trin gennem designet og kan vælge mellem forskellige layoutskabeloner, farver og skrifttyper. Du kan tilføje din egen tekst, uploade dit logo og dine egne billeder – eller vælge et af de millioner af professionelle fotos fra Shutterstocks billeddatabase. Dette er gratis for dit postkortdesign.
Papiranbefalinger
Hvor værdifuldt postkortet rent faktisk ser ud, afhænger ikke mindst af kvaliteten af det anvendte materiale og forarbejdningen.
Forside bestrøget, bagside ubestrøget
Til postkort anbefaler vi at bruge papir, der er bestrøget og ubestrøget på samme tid. Den glatte overflade på den bestrøgne forside fremhæver det faktiske motiv meget godt, mens den ubestrøgne bagside kan skrives på.
Bæredygtige og ædle papirer
Trendy og bæredygtigt er miljøpapir. Hvor det passer ind, gør postkort på økologisk og naturligt papir det derfor rigtig godt. Produkter fremstillet af genbrugspapir kan trykkes klimaneutralt, hvilket gavner dit image.
Fint papir som Gmunder Papier efterlader også et varigt indtryk.
Godt at holde takket være høj gramvægt
Et postkort må under ingen omstændigheder være for “slasket” og dermed se billigt ud. Det anvendte papir bør derfor ikke være mindre end 230 g/m². Til særligt robuste postkort er en gramvægt på 350 g/m² også mulig, men mere er normalt ikke nødvendigt. Ædelt papir formidler også høj værdi i det lavere område mellem 230 og 250 g/m².
Til wow-effekter
Et særligt blikfang kan aldrig skade. For eksempel sikrer effektfarver eller blank partiel UV-lak stor opmærksomhed.
Denne artikel blev udgivet første gang den 28. marts 2017 og opdateret med nye skabeloner i maj 2023.
-